Aurul, cianura, ardelenii si.. altii. Despre Rosia Montana si comunicare (II)

“In mesaje sa ne luptam!” – pozitia oficiala a companiei vs. creativitatea opozantilor Catalin Hossu, director de comunicare regional al RMGC: “Tehnologiile de obtinere a aurului si argintului din minereu variaza de la un zacamant la altul, in functie de compozitia si natura zacamantului. In cazul proiectului minier Rosia Montana, aceasta tehnologie a fost aleasa dupa o analiza temeinica a celorlalte tehnologii pentru acest tip de zacamant disponibile pe plan mondial. Mai mult, tehnologia propusa este considerata cea mai bună tehnica disponibila de catre Uniunea Europeana in mineritul auro-argintifer“. Spoturile realizate si promovate de catre RMGC ating “punctele dureroase”:

  • Proiectul va aduce Romaniei 4 miliarde de dolari (si cate nu se pot face cu 4 mld.$?! Le spun chiar “actorii – oameni de rand” din spoturi)
  • RMCG va oferi peste 3.600 locuri de munca (Bogdan Baltazar afirma: “E criza. O vedem si simtim fiecare dintre noi.” Locurile de munca sunt “mina de aur” – la propriu si figurat).
  • Compania va reabilita mediul pe parcursul exploatarii,
  • va respecta standardele europene privind tehnologia pe baza de cianuri,
  • se angajaza sa impadureasca zona in care va avea loc extractia minereurilor si sa curete apele acide

Planificat strategic, intr-un moment de maxima audienta (sau poate nu) – pauza meciului de fotbal Romania vs. Ungaria (6.09.2013), un spot Gabriel Resources anunta planurile de dezvoltare ale proiectului Rosia Montana, insistand pe crearea de locuri de munca. De cealalta parte, in nota specific-inventiva a majoritatii actiunilor, opozantii proiectului reusesc sa strecoare pe stadion si sa afiseze un banner pe care scrie: “Salvam Rosia Montana”. Se si scandeaza in sensul acesta, dar firav, intrucat bucuria romanilor (echipa este in avantaj cu mari sanse la victoria dorita) – poate pentru ca rare sunt momentele in care au parte de ea, le atenueaza temporar orice alta grija.. Ironia dura nu ne-a lipsit niciodata ca natie.. Si nimeni nu scapa:

de la prim-ministru (V.Ponta), la ministrul pentru infrastructura si investitii (Dan Sova), la cel al culturii (Daniel Barbu)..

pontaursovaluabarbarul

Divergenta la nivelul societatii civile completeaza pesajul comunicarii

Unii localnici sustin proiectul minier; imbracati in salopete si purtand casti cu lampase, exclama intr-un glas: “Mineritul inseamna locuri de munca” pentru a se face auziti de catre autoritatile locale si centrale, venite sa analizeze lucrurile la fata locului. Opozantii proiectului minier, membri sau simpatizanti ai unor organizatii ecologiste, au un “repertoriu mai variat”:

  • “Romania nu gusta cianura”
  • “Daca vreti sa sapati, veniti la Metroul Bucuresti”
  • “Romania e minata de un guvern corupt” 

aurul pleaca   Alte sloganuri [totb.ro] Potrivit ZF, “profilul protestatarului” impotriva exploatarii aurului la Rosia Montana este:

  • tanar
  • cu studii superioare
  • informat
  • dezamgit de Guvern. 

Vocea publica, vocea strazii si variatia la Bursa 27 august 2013: Guvernul aproba legea care permite exploatarea la Rosia Montana si o trimite Parlamentului Proteste in cele mai mari orase din tara. Actiunile Gabriel Resources au scazut cu pana la 17% la Bursa din Toronto pe fondul protestelor, dar  si-au revenit dupa ce proiectul de lege a fost trimis Parlamentului [ZF] Protestele continua…

aurul olimpicei au

 Intr-un mod interesant, desi in general insetate de live-uri, majoritatea televiziunilor nu se preocupa prea tare de ele, cu o exceptie, o tv de nisa, Nasul TV.   Un slogan al companiei ne retine atentia: “Oamenii de la Rosia Montana nu-si doresc decat sa munceasca” O analiza pe text si in esenta lui face Ciprian Rus, in Formula As: E in acest “decat” tot tragismul implacabil al destinelor celor ce au acceptat bani ca sa apara in seria “Scrisoare catre Romania”. Si, la celalalt capat, lipsa de orizont a celor care, la fel ca presa romaneasca, marseaza la acest proiect. Nu vor “decat” sa munceasca: nu conteaza ca pe salarii de mizerie, nu conteaza ca totul va dura foarte putin si ca, peste 5 sau 10 ani, vor fi din nou in drum, nu conteaza ca excaveaza mormintele stramosilor, nu conteaza ca distrug vestigii istorice si ca rad munti de pe fata pamantului, nu conteaza ca ineaca Apusenii in cianuri. Ei nu vor “decat” sa munceasca, restul nu-i mai intereseaza. La fel si ceilalti sustinatori ai proiectului: nu le pasa “decat” de banii lor, “decat” de profitul lor imediat, ce daca proiectul e nociv pentru tara asta si pagubos pentru stat? “Media plan-ul” RMCG Potrivit [cotidianul.ro], presa ar fi primit peste 12 mil. €  din 2009 pentru promovarea intereselor companiei Gabriel Resources. Repartitia bugetului de comunicare ar arata cam asa: Realitatea TV: 2,26 mil.€ / Money Channel: 1,29 mil. € / PRO TV: 1,9 mil. € / TVR: 1,09 mil. € presstitutesDin 2010, strategia s-a schimbat precizeaza aceeasi sursa, in functie de apartententa politica a posturilor tv. Astfel: Posturi tv: B1 TV: 284.000 € / Realitatea TV: 230.000 € / Antena 1: 160.000 € / TVR 1: 140.000 € / Antena 3: 89.000 € Presa scrisa: Saptamana Financiara: 25.000 €  / Romania Libera: 26.000 € / Evenimentul Zilei: 22.000 €  / Ziarul Financiar: 17.000 €  Nici presa nu a scapat de “sagetile in vorbe” ale opozantilor proiectului:

  • “Jurnalistii Romaniei, bodyguarzii lacomiei”
  • “Unde este presa, e prea scurta lesa?” 

In loc de concluzii: Rosia Montana doboara un mit: nu oricine isi doreste sa ajunga in patrimoniul UNESCO! Un studiu recent realizat de arhitectul britanic Dennis Rodwell, expert Unesco, arata ca propunerea de a include Rosia Montana pe lista UNESCO are “deficiențe majore”, in conditile in care initiativa nu este sustinuta de localnici, iar acordul comunitatii este un criteriu esential in procedura de listare. [monitorulcj.ro, 30.11.2010] 3 septembrie 2013, Rosia Montana: Ministrul Culturii, Daniel Barbu: “localitatea nu are nicio sansa sa fie inscrisa acum in patrimoniul UNESCO”, precizand ca sanse mari in acest sens ar fi in 7-10 ani, daca galeriile romane si medievale vor fi conservate, iar cladirile vechi restaurate. [mediafax.ro, 20.08.2013]   apusenii liberi Aurul scade, dar nu se preda Pretul aurului a scazut dramatic in 2013, coborand cu 33% fata de varful din octombrie 2012, cand ajunsese la valoarea de 1.790 de dolari uncia. 27.06.2013: pe pietele financiare internationale = 1.203 dolari uncia [ziare.com] Ramane de vazut daca aurul Rosiei Montane se va preda in cele din urma.   Rosia Montana: potential ca studiu de caz pentru comunicare (nu numai!), ultra-generos In privinta strategiei, a tacticilor si instrumentelor de comunicare, diversitatea este atat de mare, incat un intreg curs de comunicare ar putea fi “ilustrat” folosind drept studiu de caz  Rosia Montana Gold Corporation. – va urma –

Carmen Orzea, PR Strategist

Categorii: "Crize de comunicare" si gestionarea lor, CSR, Imagine, comunicare| Etichete: , | Semn de carte | Urmareste comentariile |