Comunicare cu efecte secundare: produsele pentru slabit sau “despre adevar.. la kilogram”

O industrie care incaseaza suplimente de venituri si in criza. Miracol de management sau manipulare de marketing? slabit3

  • In cazul suplimentelor alimentare nu exista studii clinice care sa le ateste beneficiile, acestea fiind valabile doar in cazul vitaminelor, mineralelor si altor cateva substante care au fost suficient cercetate.
  • “Diferenta intre hrana, medicament sau otrava o reprezinta doza”, Ioana Cacovean, farmacist
  • “Medicina a devenit tot mai des subiect de marketing”, Prof.dr. Mihai Voiculescu, sef Clinica Boli Interne, Institutul Fundeni

Sursa: Romania te iubesc: “Culisele industriei de suplimente alimentare” Doar produsele pentru slabit – la care ne vom si referi mai pe larg in cele ce urmeaza, reprezinta o piata de aproximativ 300 milioane euro. Peste 4 milioane de persoane care sufera de obezitate in Romania pot deveni “beneficiarii” potentiali ai.. efectelor secundare. Un caz din 2010 este sugestiv pentru subiectul in discutie: interzicerea in Europa a medicamentului Reductil, intrucat s-a constatat ca substanta activa, sibutramina, prin administrare regulata, sporeste riscul de atac cerebral sau infarct. Cazul a capatat ecou si amploare la noi in asociere cu fotbalistul roman Adrian Mutu, depistat pozitiv in urma unui control antidoping efectuat la echipa sa de club. Fotbalistul a invocat folosirea unor suplimente pentru slabit drept cauza. Suplimente care contineau sibutramina.

Reductil: interzis, suspendat sau “depinde cine intreaba”?

21 ianuarie 2010: un comunicat de presa al Agentiei Europene a Medicamentului (EMA) recomanda suspendarea autorizatiei de punere pe piata a sibutraminei, urmare a unui studiu de amploare (aprox. 10,000 pacienti cu afectiuni cardiovasculare sau diabet de tip 2 si cel putin un factor de risc cardiovascular) si de durata, care a indicat ca riscurile sunt mai mari decat beneficiile. Studiul confirma suspiciunea existenta inca de la lansarea produsului, in urma cu 10 ani. In plus, EMA aprecia posibilitatea pierderii in greutate prin folosirea sibutraminei a fi relativ mica, astfel ca “balanta beneficiu-risc” este negativa.

  • Autorizatia urma sa fie retrasa daca nu erau aduse dovezi noi care sa sustina beneficiile pentru pacienti ale produsului.
  • Din practica, o masura de acest fel inseamna retragerea de pe piata a produsului, astfel ca, imediat dupa ce decizia EMA a devenit publica, Abbott, compania producatoare a anuntat suspendarea comercializarii sibutraminei in Europa.

Aparent o chestiune secundara, dar in realitate cat se poate de serioasa. Altor pacienti, produsul le este recomandat cu multa convingere:

  • reductileste usor de folosit
  • permite pierdere rapida in greutate
  • inlatura senzatia de foame
  • este o optiune mai ieftina pentru slabit   

La noi… … un site, de exemplu, il promoveaza fara probleme, desi apare mentiunea ca “se elibereaza numai in farmacie pe baza de prescriptie”, iar ceva mai jos se contrazice relaxat: “a fost retras de pe piata farmaceutica”. Ce mai cauta pe site, totusi?

In contextul interzicerii medicamentului in Europa, atat Agentia Europeana a Medicamentului (EMA), cat si Agentia de Reglementare a Medicamentelor si Produselor Medicale (MHRA) au transmis ca “pacientii care foloseau Reductil nu trebuie sa se ingrijoreze, ci sa se adreseze medicului de familie pentru a li se recomanda un tratament alternativ”.   Dar, “medicamentul se tine tare” chiar prin intermediul unor medici: “nu exista in aceeasi categorie/clasa de pastille pentru slabit cu Reductil.” In consecinta, “tratamentul alternativ” recomandat nu va avea acelasi efect!     

Cu Reductil era simplu, in conditiile prescrierii altui medicament medicii  vor trebui sa instruiasca pacientii cu privire la calculul caloriilor si exercitiului fizic. D’ohh! Pare complicat? Se poate si mai complicat! Cineva care sa ne apere? sau Pledoarie pentru un consumator (mai) responsabil Prafuri, picaturi de slabit: promisiuni uluitoare, pana si medicii “sunt socati”: slabit1 Sperietura nu gluma: “in cat de usor se poate arde 8 kile de grasime intr-o saptamana’! Limba romana, cu tot cu gramatica, ortografie si.. in stare de soc, a ramas “fara cuvinte”. Asa ca, no comment! 

Distributia, comercializarea prin internet: “responsabilitate.. virtuala” 

In cazul in care pacientii, consumatorii nu sunt multumiti de produsele achizitionate sau chiar sufera consecinte neplacute din cauza utilizarii lor (cele mai obisnuite: depresii sau acumularea de kg in exces dupa “tratamentele-minune”) – indiferent de sursa prin care au fost achizitionate, sanctiunile pot fi aplicate producatorilor sau distribuitorilor numai daca sunt formulate reclamatii sau daca exista notificari prin sistemul de alerta rapida:

Sursa: Leacuri riscante pentru slabit, antena3.ro, Income Magazine

Un aviz.. subiectiv Autorizarea suplimentelor alimentare se face de catre Ministerul Sanatatii si Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare. In cazul celor pe baza de plante nu se fac analize suplimentare, avizul fiind eliberat pe baza unui “buletin de analize facut de catre un laborator acreditat din Romania sau strainatate”, pe raspunderea producatorului sau distribuitorului. Autoritati precum: Ministerul Sanatatii, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii, Institutul pentru Bioresurse Alimentare, Inspectia Sanitara de Stat, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Autoritatea Nationala Sanitar-Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, Serviciul National pentru Plante Medicinale Aromatice si Produse ale Stupului incearca sa faca.. ce pot, admitand ca este dificila supravegherea/controlul comertului online si recunoscand “off-the-record” ca “multi operatori continua sa exagereze”, cand vine vorba de etichetarea suplimentelor de slabit.

Ce risca producatorii/distribuitorii pentru “promisiuni inselatoare”? Amenzi contraventionale pentru utilizarea in etichetare a unor recomandari neconforme si un termen pentru re-etichetare. In mod interesant, nu retragerea produselor de la comercializare.

Ce pierd pacientii, consumatorii? Arareori kilogramele in plus. Intotdeauna bani. Adeseori iluzia ca “silueta subtire, cu.. promisiuni frumoase se tine”.  PS: ca este vorba de probleme de memorie, ale articulatiilor, de digestie, imunitate, sarcina sau potenta, mecanismul este aproximativ acelasi. Adaptarea concluziilor 😉 si, mai ales, decizia finala este a ta! 

Carmen Orzea, PR Strategist

Categorii: "Crize de comunicare" si gestionarea lor, Industria farma si de sanatate| Etichete: , , | Semn de carte | Urmareste comentariile |