Criza de comunicare in scandalurile alimentare

turkey Criza de comunicare este punctul nevralgic al majoritatii produselor si alimentelor care “au intrat in criza”. Intr-un interviu realizat de InfoCons, dl. Alex Jurconi, purtator de cuvant al Asociatiei Nationale a Carnii, arata foarte exact cauzele si fondul care au determinat amploarea pe care au luat-o lucrurile. Impartasim si din afara perceptiile:

  • este necesara o repozitionare completa si complexa a intregii industrii, a jucatorilor ei in contextul unei piete europene consolidate, ale careri prinicipii in materie de politica agricola sunt: respect fata de mediu, respect fata de drepturile consumatorului, respect fata de sistemele integrate de piata (nu intamplator reluat acest “respect”);
  • se impune transparenta,  un dialog real si comunicare autentica intre verigile principale ale “lantului alimentar”: fermieri (producatori), procesatori, retailer-i, consumatori, fara a ignora media si institutiile administrative.

[Nu ma pot abtine de la paranteza ca aceste observatii sunt valabile si celorlalte domenii ale mediului de afaceri.] Revenind la comunicare, mai bine spus la caracterul deficitar al comunicarii, am mai remarcat in discursul reprezentantului ANC doua aspecte interesante.

  • Primul, este acela ca produsele romanesti sunt “substantial mai bune decat media produselor europene” .
  • Al doilea, ca “eticheta de produs traditional” poate fi uneori o “capcana”, dupa cum sunt toate etichetele ce prind anumite tendinte la nivel de conumatori, dar nu le si transpun in produsele sau serviciile pe care le ofera.

Cel mai sugestiv exemplu vine.. din gradina de legume: in plina moda a produselor straine, rosia romaneasca si-a facut discret loc prin calitate si gust; la foarte scurt timp dupa de ce a prins forta “ca mesaj”, pe toate tarabele, rosiile de import (indiferent de tara de provenienta), s-au “metamorfozat” peste noapte in.. rosii romanesti. Asta ca asta, dar in curand si tanti Florica a descoperit ca ajutata sa creasca si sa sporeasca in rod – prin metode artificiale, “rosia de gradina” devine mai mare, mai grea la cantar si.. mai banoasa. Asa ca n-a mai stat pe ganduri in a le folosi. Si industria carnii are exemplele ei de acest gen. Unele reale, altele “mituri”. Dar daca industria nu comunica asa cum trebuie, ce vina au consumatorii?! Crizele si consecintele ultra-negative pe care le-au provocat au venit pe un fond si de lipsa de comunicare corecta, coerenta, consecventa, unitara. Strategica. Am lasat la urma caracterul strategic al comunicarii in industria alimentara, pentru ca tine in mare masura de asociatiile de profil si de fiecare din membrii lor. LOT Comm&Partners a spus “prezent” si oferim suportul de comunicare, experienta si tacticile adecvate obiectivelor industriei de profil, atata vreme cat transmit intentiile reale pentru crearea si consolidarea credibilitatii. Atat la nivelul partenerilor, cat si al consumatorilor. Am remarcat in strategia post-criza a unor producatori, preferinta de a se alia unei “teorii a conspiratiei” in industria alimentara din partea celor mari si tari. In loc de comentarii, mentionam doar, ca mai toate tarile s-au confruntat cu crize in industria alimentara, in diverse momente: Marea Britanie, Franta, SUA, chiar marea China etc. Si, daca lumea e atat de rau intentionata la adresa producatorilor romani, de ce tocmai un strain (nu e singurul!) – ambasadorul Norvegiei, intr-o conferinta de presa ne atrage atentia: „Puteti hrani 80 de milioane de oameni, dar importati doua treimi din alimente. Este cel mai mare paradox, este o nebunie“?! Sursa imagine: http://everythingisevangelion.wordpress.com/

Carmen Orzea, PR Strategist

Categorii: "Crize de comunicare" si gestionarea lor| Etichete: , , , | Semn de carte | Urmareste comentariile | Comenteaza | Trackback URL |

Adauga un comentariu

Tu ce parere ai?
  1. *
  2. *
  3. *
  4. Captcha
 

cforms contact form by delicious:days