Disectie pe comunicare cu politicieni, “jurnalisti”, jurnalisti si publicuri

com_pol2Un titlu dur, taios, precum majoritatea celor care au vizat episodul ce a “acaparat” atentia.. de 3 zile incoace (din 14 iulie).

Cu o inregistrare facuta publica, comentarii la replici, replici la comentarii, comentarii la comentarii, replici la replici.. In fine, o intreaga revarsare de of-uri si “etichete” aplicate celor direct implicati. O serie de titluri de presa din cele mai variate si.. “mesterite”. Unele intepatoare, altele veninoase, unele creativ-jucause, altele “dezlantuite”. Si extrem de putine echilibrate. La obiect.

In jurul lor s-au strans obisnuitele “like-uri”, “share-uri”, comentarii din off, chiar daca on(line).

Ca spectator al unei desfasurari de umori pe care nu o poti evita, remarci o evidenta agresivitate. Un fond patimas, (de) pe care se si “astern” gandurile sau ideile, partis-pris-urile. Foarte multa patima si tot pe atat de putine argumente. Aproape nesemnificative.

Parafrazand o inspirata invitatie publica – titlu de emisiune si concept-umbrela pentru binecunoscuta serie de dezbateri, parca ne e dor de o “intoarcere la argument”.   Sau, oricum, ne-ar fi de folos.

Pentru ca lucrurile sunt simple si clare, dincolo de “condimentele” aplicate de condeie sau voci publice.

 

Politicienii se impart, extrem de simplu, in doua categorii:

  • cei care detin puterea si
  • cei care o vor

Discursul le este pe acelasi tipar si usor de anticipat. Interesele (si discursive) trec de la cele individuale prin “culoare politica” spre a se vedea implinite. “Trecere” deloc usoara, iar obiectivul personal nu se stie daca va fi atins. Totusi, la cata inghesuiala e pe la usile partidelor, deduci, in mod clar, ca incercarea merita! Cu toate costurile ei.

 

”Jurnalistii” sunt aceia care “se coloreaza” si, fie sunt consecventi unei culori, fie sunt cameleonici. Unul din talentele-marca-de-tara fiind “a te descurca” indiferent de vremuri sau tocmai.. dependent de ele, se confirma si in acest caz.

 

Jurnalistii sunt aceia, putini, care isi permit luxul sa fie nepartinitori. De recunoscut prin preocuparea pentru situatii, evenimente, nu atat pentru personaje. In general, sunt de gasit in media de specialitate sau cea “relaxata”, media care ne mai relaxeaza si pe noi prin “dibacia cuvantului” sau a altor mijloace artistice.

 

com_pol1Publicurile

  • publicul politic (pe culori si el)
  • publicul apolitic
  • publicul absent (si de la dezbateri, si de la vot, uneori.. si din propria viata)

Pentru publicul apolitic, dar interesat de ce se petrece in spatiul public – constient fiind ca il afecteaza, tocmai argumentele conteaza.

Spre deosebire de cel “politic”, pentru care misto-urile, bascalia, coloratura de limbaj, agresivitatea verbala etc. sunt “deliciul zilei”. Si cei care i-l satisfac, si el insusi, sunt stapaniti de.. patima. Savureaza comentariile colaterale; pentru el “luptele” n-au nicio miza pentru ca are “castigatorii lui”. Pe care ii stampileaza in mod consecvent.

Publicul apolitic e cel mai impovarat de ce ce petrece in spatiul public si traieste, cred, descumpanirea ca nu [prea] gaseste alternative. Nici chiar “raul mai mic”. Spatiul public ocupat de politicieni – de orice culoare ar fi, cu mai multa sau mai putina vechime “altii, dar la fel”, e un spectacol pe care nu-l agreeaza, dar la care trebuie sa asiste, pentru care trebuie sa plateasca.

 

Gandul-intrebare, reflex, la titlul (si continutul) care mi-a placut cel mai mult din “revista presei pe tema intalnirii de la Cotroceni”: De vina suntem noi, ca-i lasam sa ne conduca, stam pe margine, radem si comentam!, Dana Ciriperu (Ziarul Financiar), este: daca ar face pasul “pe scena”, oare ar reusi sa schimbe ceva? Ar reusi sa se activeze civic, cu bune intentii, fara sa devina un alt “personaj”, asemanator celor.. consacrate?

 

Carmen Orzea, PR Strategist

[Imagini: album D’ ale romanilor, Al. Lincu]

Categorii: Imagine, comunicare | Semn de carte | Urmareste comentariile | Comenteaza | Trackback URL |

Adauga un comentariu

Tu ce parere ai?
  1. *
  2. *
  3. *
  4. Captcha
 

cforms contact form by delicious:days