„Fete de vânzare” (Shoppable Girls) – campanie de conștientizare a traficului de persoane

Cateva adolescente-fotomodel, purtand o noua linie de creatii vestimentare, au fost expuse in vitrinele unui magazin si in reclame afisate pe Instagram si Snapchat.

Utilizatorii curiosi sa afle mai mult au descoperit ca nu hainele erau de vanzare, ci fetele. Campania este pentru organizatia Covenant House, care ofera suport direct supravietuitoarelor traficului de persoane.

Campania a vizat tinerele posibile tinte ale traficantilor, adolescente ce nu urmaresc stirile, in schimb le place sa faca cumparaturi prin intermediul telefonului.

Website-ul campaniei include informatii referitoare la miturile traficului in scopul exploatarii sexuale, ofera indicii pentru ca tinerele sa fie avizate asupra riscurilor la care sunt expuse si sfaturi pentru a nu cadea in capcanele traficantilor. Au fost directionate reclame (geo-targeting) spre locurile frecventate de traficanti in scopul racolarii: mall-uri, scoli, locuri de socializare ale tinerilor.

Campania Shoppable Girls releva ca victimele nu sunt intotdeauna imediat identificabile, deoarece indiciile sunt adeseori intelese gresit. SG incearca sa-i determine pe tineri sa afle cat mai multe lucruri spre a nu deveni victime si a-i putea proteja si pe altii. Sunt expuse mituri precum: „mie nu mi se poate intampla!”, metoda loverboy, alte strategii si metode ale traficantilor. Cea mai puternica latura a campaniei o reprezinta marturiile unor tinere care au reusit sa se salveze din retele de trafic.

 

PE SCURT, LA OBIECT

Nimeni nu alege sa intre in retea. Traficul de persoane in scopul exploatarii sexuale se petrece atunci cand cineva este atras, pacalit, manipulat sau fortat sa ofere servicii sexuale.

* cele mai multe victime sunt racolate in jurul varstei de 13 ani

* majoritatea covarsitoare (aproximativ 90% din victime ) sunt fete, dar sunt racolati si baieti

* victimele sunt adeseori recrutate prin cineva cunoscut: baieti pe care ii considera iubiti, prin prieteni sau prietene, ei insisi sau ele insele ades victime

traficarea in scop sexual se poate intampla ORICARUI TANAR, indiferent de varsta, cultura, venit, orientare, sex sau zona in care locuieste

* retelele de trafic de persoane ruleaza sume uriase de bani, fiind in topul celor mai lucrative infractiuni

 

ANALIZE SI STUDII; cercetari si consultari cu factori implicati in Canada

Studiu (Ipsos Public Affairs, 2018) privind preventia la adolescente si victime salvate din retele

Parintii pot juca un rol central in educarea fiicelor asupra metodelor de racolare.

* Doar 38% din adolescente spun ca parintii stiu exact ce fac ele in social media. Cu cat creste varsta, cu atat sunt mai reticente in a discuta cu parintii despre asta, despre provocarile cu care se confrunta atat in mediul digital, cat si in afara acestuia, ceea ce, desigur, creste factorii risc.

* Desi fetele spun ca le este destul de familiar termenul de „trafic de persoane”, doar cateva stiu exact ce inseamna. Dialogul parintilor cu ele le ajuta sa fie informate asupra riscurilor, iar increderea construita le va determina sa apeleze la parinti in situatii de pericol.

* Marturiile victimelor salvate sunt o alta confirmare a rolului esential al relatiei cu parintii si al importantei educatiei pentru a sti cum sa te feresti si ce sa faci, cui sa te adresezi daca este cazul.

 

Focus grupuri cu adolescente si mame

*Adolescentele considera campania revelatoare si rezonand cu ele.

* Mamele au apreciat campania a fi un semnal de alarma pentru ele si fiicele lor. Au admis ca se pot dovedi naive in ce priveste activitatile,  comportamentul fetelor lor si au constientizat ca trebuie sa fie atente spre a identifica posibile indicii de risc, pentru a le putea proteja. Tema campaniei ofera ocazia si informatii pentru deschiderea unui dialog.

 

Consultari cu victime salvate din retele

Fetele au apreciat campania a fi „oportuna”, „creativa” si „de impact”. Adolescentele-fotomodel vor ajuta fetele sa rezoneze cu campania si sa inteleaga ca racolarea intr-o asemenea retea se poate intampla oricui. Au mentionat cat de important este ca parintii sa constientizeze pericolul.

 

Cercetare asupra dificultatii eliberarii din retele de trafic de persoane

Covenant House Toronto, in colaborare cu cercetatoarea Sue McIntyre, a evidentiat barierele cu care victimele se confrunta in incercarea de a se salva:

* dependenta totala de traficant

* trauma anterioara si curenta

* teama

* stigmatul si discriminarea

* sentimentul de neajutorare, disperare

* lipsa de sprijin

* lipsa de incredere

* faptul ca nu se percep a fi victime

* izolarea

Categorii: Imagine, comunicare | Semn de carte | Urmareste comentariile |