(IN)JUSTITIA si brand-urile. Jurnal de implicare sociala

Cele mai noi miscari ale marketer-ilor, companiilor media si agentiilor, pe masura ce iau pozitie impotriva rasismului.

 

Moartea cetateanului american de culoare George Floyd – dupa ce un politist i-a imobilizat gatul cu genunchiul pentru cateva minute, in Minneapolis, a aprins scanteia protestelor, revoltei si tulburarii civice pe tot cuprinsul tarii.

Brand-urile, care adeseori pastreaza tacerea cand e vorba de chestiuni ce tin de nedreptate/injustitie sociala, se exprima raspicat, tot asa cum o fac si agentii de publicitate si profesionisti din marketing. Compania/Brand-ul Nike a reactionat rapid printr-un spot de 60 de secunde(realizat de Wieden+Kennedy Portland), incurajandu-i pe americani sa nu fie indiferenti la rasism, printr-o „rasturnare” a sloganului sau emblematic: „De data asta, n-o faceti.” (For Once, Don’t Do It). Alte brand-uri, incluzand YouTube, NFL, Disney, Amazon si Netflix, ii urmeaza exemplul.

Mesajele lor sunt un mix de elogii si critici. Brand-urile si agentiile care includ in declaratiile lor actiuni pe care isi propun sa le faca spre a combate rasismul sunt receptionate pozitiv. Altele, in schimb, sunt acuzate ca doar se folosesc in scop comercial de tragedie.

1 Iunie, 2020

Exista deja un sablon ce parodiaza modul in care brand-urile abordeaza chestiunea rasismului

Tot asa cum multe brand-uri au reactionat in contextul COVID-19, raspunsurile seamana, multe reproducand acelasi design si reluand aceleasi mesaje. Multe brand-uri posteaza pe retele sociale texte ce contin litere cu caractere ingrosate, albe pe fundal negru si isi condimenteaza discursul cu cuvinte precum “solidaritate” si “suport.”

Firma de consultanta Have Her Back on Monday parodiaza similitudinile prin propriul sablon sarcastic, in care brand-urile doar trebuie sa-si insereze numele si… gata!

 

Spotify a inserat intervale de tacere de cate 8-minute si 46-secunde (intervalul de timp in care politistul a imobilizat gatul lui George Floyd), de mai multe ori in timpul Blackout Tuesday 

Spotify a facut mai multe schimbari temporare pe platforma sa, in concordanta cu Blackout Tuesday. Ascultatorii au putut observa un logo negru si o imagine simbolica pe mai mult de 12 din podcast-urile sale de referinta, incluzand “Today’s Top Hits” si “RapCaviar.” Compania a oprit de asemenea activitatea social media in semn de solidaritate “ceea ce ne reaminteste ca lucrurile nu pot ramane in status quo,” potrivit declaratiei. Anumite liste de melodii (playlist-uri) si podcast-uri, mai integreaza inca intervale de liniste pe durata a 8-minute si 46-secunde.

In plus, gigantul de audio streaming difuzeaza reclame ce incurajeaza utilizatorii sa acceseze listele cu melodii interpretate de artisti negri. “Folosim influenta platformei noastre spre a sustine creatorii negri, spre a da ecou mesajelor lor si a accelera conversatiile dedicate si schimbarea necesara de multa vreme,” a declarat Spotify intr-un mesaj pe email. “In consecinta, veti observa cateva schimbari pe Spotify incepand de la ora 12:01 a.m., marti.”

Starbucks afirma „Nu vom sta deoparte”

Starbucks a postat marti un mesaj pe canalele sale social media, a carui concluzie este : „Nu vom sta deoparte”. In 2018, Starbucks a starnit revolta, dupa ce un manager din Philadelphia a chemat politia pentru ca doi barbati negri stateau la o masa si voiau sa comande. Acel incident a determinat reteaua de cafenele sa realizeze un training pe teme de rasism, prejudecati si incluziune (sociala) si a inchis magazine intr-o dupa-amiaza, pentru discutii pe aceste chestiuni. In 2015, Starbucks a incercat sa determine clientii sai sa discute despre relatiile intre rase, prin actiunea “Race Together”.

Manageri ai Coca-Cola, Delta Air Lines, Chick-fil-A, Mercedes-Benz, The Home Depot s.a. s-au angajat sa faca ceea ce tine de ei pentru Atlanta

Luni, Coca-Cola a comunicat pe Twiter ca va lucra impreuna cu Atlanta Committee for Progress si cu alti lideri din lumea afacerilor “pentru actiuni si solutii concrete care sa contribuie la o societate mai inclusiva si dreapta.”

James Quincey, presedinte si CEO al The Coca-Cola Company, este doar unul din cei 40 de lideri din afaceri care s-au angajat sa faca ce tine de ei (“to do their part”) pentru orasul Atlanta, ca parte a Atlanta Committee for Progress. Intre acestia: Ed Bastian, CEO al Delta Air Lines, Dan Cathy, presedinte si CEO al Chick-fil-A, Nicholas Speeks, presedinte si CEO al Mercedes-Benz USA sau Craig Menear, presedinte si CEO al The Home Depot.

Despre cum anume intentioneaza acesti lideri sa actioneze, urmeaza sa aflam..

Microsoft isi pune la dispozitie platformele sociale pentru cauzele angajatilor de culoare

Luni, Microsoft a inceput sa isi foloseasca canalele social media spre a distribui citate ale unor angajati negri despre cum se simt tratati si ce isi doresc sa obtina in aceasta perioada agitata.

 

Verizon doneaza $10 milioane organizatiilor ce militeaza pentru justitia sociala

CEO-ul Verizon, Hans Vestberg, intial abia si-a retinut lacrimile intr-o inregistrare web dupa ce a anuntat donatia de 10 mil.de $ din partea companiei pentru cauze de justitie sociala (The National Urban League, National Coalition on Black Civic Participation, NAACP Legal Defense and Educational Fund). Vestberg a declarat ca Verizon “nu poate indeplini promisiunea brand-ului de a ajuta lumea sa evolueze daca nu ne angajam sa o ajutam sa evolueze pentru toti.”

“Evenimentele in desfasurare in intreaga tara care sunt alimentate de ura, sunt contrare convingerilor noastre ca si companie si imi transmit un sentiment de regret si tristete,” a citit Vestberg dintr-o declaratie scrisa. “Verizon este profund determinata sa actioneze in spiritul diversitatii si incluziunii la nivelul intregului spectru, pentru ca asta ne face si pe noi mai buni, si lumea mai buna. Sper ca si restul tarii va intelege ca a aprecia fiecare persoana este cel mai bun mod de a evolua.”

Sony amana evenimentul dedicat PlayStation 5 pe fondul protestelor

Printr-o postare pe Twitter, brand-ul Sony PlayStation si-a anuntat decizia de a amana evenimentul PlayStation 5, planificat initial pentru 4 iunie. Evenimentul urma sa le ofere fanilor o trecere in revista a jocurilor pregatite de lansare pentru urmatoarele sarbatori. “Nu avem sentimentul ca acum este timp potrivit de celebrare si, pentru moment, ne dorim sa stam deoparte si sa lasam voci mai importante sa se faca auzite”.

Brand-uri din industria muzicala si muzicieni participa la Blackout Tuesday

Si pentru brand-uri muzicale sau artisti din domeniu, ziua de 2 iunie a fost una a tacerii, o zi de decuplare de la activitatea obsinuita si de concentrare a eforturilor pe conectarea cu comunitatile lor. Universal Music Group, Sony Music si Interscope, precum si muzicieni ca Eminem, Mick Jagger, Billie Eilish sau the Wombats posteaza pe retelele sociale ca sunt solidari cu acest demers, prin hashtag-urile #BlackoutTuesday si #TheShowMustBePaused. Interscope face chiar un pas mai departe, angajandu-se sa nu lanseze muzica noua intreaga saptamana.

ViacomCBS – fundal negru pentru 8 minute si 46 secunde

Presedintele Entertainment and Youth Brands din cadrul ViacomCBS, Chris McCarthy, a scris un mesaj intern in acest sens.

Un spot nou realizat intern, a fost difuzat pe canalele ViacomCBS, inclusiv MTV, CBS Sports, BET si Nickelodeon, la 5 pm ET. Spotul are textul “I CAN’T BREATHE” pe fundal negru, iar sunetul care il insoteste este al respiratiei. Spotul include si un mesaj de a sustine demersurile Color of Change, entitate nonprofit pentru drepturi civile.

“Desi nu sunt persoana de culoare si nu pot niciodata intelege complet aceasta experienta, ma ofenseaza rasismul la nivel de sistem si vreau sa fiu alaturi de comunitatile noastre de culoare in durerea si suferinta lor,” a scris McCarthy. “Trebuie ca fiecare din noi sa faca ceea ce tine de el—discriminarea impotriva unuia din noi este discriminare impotriva tuturor.”

Pentru 8 minute si 46 de secunde, vom afisa un fundal negru in memoria lui George Floyd. Dedicam acest timp victimelor brutalitatii politiei si puternicei miscari ce lupta pentru justitie/dreptate. Alaturati-va @ColorofChange. Trimiteti CERERI la 55156. #BlackLivesMatter

 

Retelele TV se pronunta

Luni, retelele TV NBCUniversal, FOX si The CW au transmis propriile declaratii impotriva rasismului, alaturandu-se ViacomCBS si ABC care au difuzat mesaje cu o zi inainte. Si HBO a fost parte a acestui demers, in 30 mai schimbandu-si denumirea pe Twitter in #BlackLivesMatter.

 

Wicked the Musical si-a schimbat mesajul „cu mainile unite”

Brand-ul Wicked the Musical (Universal Studios) a sters de pe retelele sociale imaginea ce prezenta doua din personajele sale principale ce se tineau de mana pe fondul mesajului  “Cand sfidam ura, sfidam gravitatia.” Mai devreme, Franchesca Ramsey, artista de comedie si influencer, criticase aceasta imagine intr-un tweet: “Regret sa va zic, da’ mainile unite nu pun capat rasismului.”

Trebuie sa punem capat rasismului institutionalizat (systemic rasism) in aceasta tara.
Trebuie sa punem capat brutalitatii politiei.
Trebuie sa punem capat nedreptatii.
Va rugam sa va alaturati WICKED in sustinerea acestor organizatii, daca puteti:  @Blklivesmatter @reclaimtheblock @NAACP_LDF https://www.blackvisionsmn.org/  #BlackLivesMatter

Precedentul ratat* si ce au invatat brand-urile din asta.

*Daca trebuie sa poarte un nume, il spunem: Pepsi.

Brand-urile aleg de ce parte sunt. Suntem departe de situatia de acum 3 ani, dar unele declaratii de solidaritate suna mai sincer decat altele.

Sa fi fost ca la 6 luni dupa alegerile din 2016, iar tensiunea era mare. Protestele cu participare record in preajma instalarii la Casa Alba a lui Donald Trump au fost urmate de reactie civica rapida, ca urmare a neasteptatei sale interdictii de calatorie pentru tarile majoritar musulmane. Protestele de-atunci impotriva brutalitatii politiei, criza de apa din Flint si conducta de petrol prin Standing Rock, au captat atentia la nivel national, dar au ramas, totusi, cauze marginale. Protestele impotriva lui Trump au devenit, insa, rapid un demers principal.

Hashtag-ul „Resistance” era „market-abil” si Pepsi a fost primul brand care a incercat sa capitalizeze.

Compania a creat o reclama anodina, in care o coalitie multiculturala protestand impotriva a ceva nedefinit, gaseste in Kendall Jenner eroina ce intinde curajos unui politist o cutie de Pepsi si rezolva chestiunea rasismului.

S-a dovedit un apel siropos pentru generatia millenial-ilor abia treziti… la viata si un esec de proportii pentru o reclama, care nu doar a fost parodiata pe scara larga, ci a fost si intens denigrata. Oamenii au detestat ideea reclamei si sentimentul cinic din spatele ei. Au detestat si realizarea mai prejos decat nivelul de parodie. Dupa o pronuntata reactie de respingere din partea publicului, Kendall Jennersi-a cerut scuze printre lacrimi pentru implicare, iar Pepsi a retras reclama. Intra-adevar, compania a lucrat atat de meticulos spre a indeparta orice urma a acestui continut stanjenitor de pe internet, incat e dificil acum sa mai fie gasit online integral.

Au invatat brand-urile ceva in cei 3 ani de la fiasco-ul Pepsi? Raspunsul initial la revolta #Black Lives Matter – ce a urmat uciderii lui George Floyd de catre un politist din Minneapolis – sugereaza ca unele dintre ele au invatat intr-adevar.

Iata o succinta trecere in revista a reactiilor brand-urilor ce sustin deschis cauza.

Netflix@netflix

 

A tacea inseamna a fi complice.
Vietile persoanelor de culoare conteaza (Black lives matter).

Avem o platforma si avem datoria fata de membrii, angajatii, creatorii si colaboratorii nostri de culoare de a vorbi raspicat.

 

Marvel Studios@MarvelStudios

 

 

Nordstrom@Nordstrom

 

Este o vreme dureroasa pentru tara noastra si pentru noi. Evenimentele ce se petrec acum in jurul nostru al tuturor sunt sfasietoare si vrem sa va impartasim cateva ganduri in aceasta scrisoare deschisa adresata angajatilor nostri. Pete & Erik Nordstrom https://bit.ly/3eAz84p #BlackLivesMatter #NspireChange

 

In plus fata de declaratii pe Twitter, Twitter insusi adaugand in sectiunea bio #BlackLivesMatter, unele brand-uri au gasit si alte moduri de a se solidariza cu cauza. YouTube s-a angajat sa ofere $1M in folosul cauzelor vizand justitia sociala. Nike a lansat initiativa “Don’t Do It” pe Instagram, inversand omniprezenta deviza intr-un mesaj vizand rasismul. Viacom a difuzat reclama de 8:46 minute, mentionata mai sus.

Acestea nu sunt incercari gaunoase de a te agata de energia si entuziasmul miscarii BLM. Sunt declaratii la nivel de valori si misiune asumate, pozitii ferme… Reprezinta un risc calculat de a-ti expune clar pozitionarea. Nu lipsite de precedent, insa.

Nike a deschis calea in 2018, alegand ca ambasador de brand pe Colin Kaepernick, care si-a riscat cariera in fotbalul american spre a protesta impotriva violentei impotriva negrilor. Nu doar ca a rezistat furtunii controversei, ci chiar s-a dovedit mai populara (si lucrativa) decat vreodata. In anul urmator, Gillette a facut valva cu o reclama ce condamna masculinitatea toxica. Reclama a avut destui detractori, insa brand-ul a mizat fara ezitare pe mesaj si a castigat (consistent). In mod evident, aceste brand-uri nu sunt remarcabile prin faptul ca starnesc valuri si culeg spuma (beneficiile), ci au dovedit ca are sens atat din punct de vedere moral cat si financiar, ca intr-un climat politic agitat sa iti asumi o pozitionare explicita.

Ambele reclame sunt departe de contra-exemplul Pepsi – imaginand un protest utopic rezolvat fantasmagoric si sfarsind intr-un selfie fara noima.

Implicarea inseamna actiuni concrete, nu declaratii fara sustinere. Dintre fiasco-urile pe fondul miscarii BLM, cele mai rasunatoare nume (brand-uri) sunt CBS si L’Oréal. Ambele au afisat mesaje de solidaritate, dar reactiile nu au intarziat sa apara. In cazul CBS prin contrazicerea mesajului-stindard de filmele tendentioase difuzate masiv, iar in cel al companiei din industria frumusetii, pe fondul mesajului unui model care a fost respins in 2017, dupa ce a facut declaratii impotriva rasismului.

 

CBS✔@CBS

 

 

 

Black Lives Matter @MunroeBergdorf

 

Scuzati-mi limbajul dar sunt FOARTE mahnita. F_ _K YOU @lorealparis. M-ati inlaturat dintr-o campanie din 2017 si m-ati alungat…, pentru ca am vorbit despre rasism si suprematia albilor. Fara vreo obligatie de diligenta, fara sa stati pe ganduri.

 

Mesajul mai recent al brand-ului Ben and Jerry’s: „We must DISMANTLE white supremacy” (Trebuie sa deconstruim suprematia alba), impreuna cu violenta cu care se striga, se distruge, PARADOXAL, in numele unei cauze drepte, ar trebui sa ne puna serios pe ganduri. Determinati sa deconstruim, ne e clar ce suntem pe cale sa punem in loc?!

Surse: Revista Aweek si Joe Berkowitz @Fast Company

Carmen Orzea, consultant comunicare

Categorii: Greseli in comunicare, Imagine, comunicare | Semn de carte | Urmareste comentariile |