Pilonii sistemului imunitar

In ciuda promisiunilor unor „remedii minune” pentru sistemul imunitar de care abunda internetul, ideea de baza este ca un sistem imunitar puternic este creat avand grija de noi in timp si prin moduri care ar trebui sa fie / sa ne devina rutina: exercitiu fizic regulat, alimentatie sanatoasa, odihna suficienta, evitarea excesului de alcool, cultivarea calmului si, eventual, aportul de vitamina D – pe cat posibil din surse naturale.

In Raportul tendintelor asupra starii de sanatate la nivel global (Global Wellness Trends Report for 2021), Dr. Ken Pelletier, profesor universitar la medicina, spune asa:

Intregul concept potrivit caruia iti poti “stimula” imunitatea este un nonsens, iar in ceea ce priveste sistemul imunitar, “stimularea amplificata” e chiar periculoasa. Un sistem imunitar hiper- sau ultra-activat este atunci cand corpul se ataca pe sine, calea spre tot felul de boli autoimune. In cazul COVID-19, s-a constatat ca un sistem imunitar super-activat a generat o „furtuna de citochine” care a ucis oameni.

Asadar, sintagma „stimulare imunitara” NU e una inspirata. Ideea este: ECHILIBRU, imuno-stabilizare.

Din pacate, este ceea ce a scapat din vedere o majoritate. Multi oameni s-au indopat cu suplimente si alimente promitand efecte imuno-stimulatoare. Daca ai fost „victima” vreunui tonic din soc sau a unor capsule gumate din super-plante pentru imunitate, nu esti singura.

E momentul sa te opresti sa mai irosesti bani si sa-ti risti sanatatea. Vitamina D are rolul ei, dar nu trebuie exagerat. Pelletier puncteaza la obiect:

Sistemul imunitar nu se modifica prea mult prin vreun aliment, produs supliment sau prin vreo planta medicinala anume. Acestea sunt prescriptii mult prea simplificate pentru ceva atat de complex.

Si atunci, ce functioneaza? Este vorba despre cei 4 piloni ai sanatatii pe care trebuie sa te concentrezi — miscare, alimentatie, odihna si cultivarea starii de calm.

Situatia medicala curenta a adus in atentie, ca tema in sine, sanatatea sistemului imunitar. Oamenii sunt interesati de ceea ce pot face in plus. Iata cateva considerente:

Santatatea metabolica: Produsele pe care le-ai consumat e posibil sa fi facut diferenta intre faptul ca te-ai imbolnavit sau nu. E nevoie de o alimentatie echilibrata care sa nu genereze si sa nu mentina inflamatie in organism.

Dieta personalizata: Se constata tot mai evident prin studii, ca aceleasi alimente pot avea efecte foarte diferite in cazul unor persoane diferite, prin prisma metabolismului individual si a microbiotei (sistemul gastrointestinal, unde rezida 70% din sistemul imunitar). O dieta personalizata se poate face pe baza unor teste de sange si genetice, din care se extrag indicatorii relevanti.

Postul intermitent: Studiile au probat ca este o modalitate de regenerare a sistemului imunitar.

Sanatatea imunitara este un mod de viata, nu rezultatul vreunui tratament sau „remediu miraculos” — iar in cazul optim este un rezultat colateral al unui stil de viata deja integrat.

Categorii: Pentru sanatatea ta (verificat!) | Semn de carte | Urmareste comentariile |