Produse cosmetice: reglementari noi

1-12 iulie 2013: amenzi de aproximativ 300.000 lei aplicate de catre Agentia Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) operatorilor economici pentru nereguli la produse de protectie solara si autobronzante. Intre acestea:

  • deficiente privind informatiile inscriptionate pe ambalaj
  • lipsa traducerii in limba romana a prospectelor sau a informatiilor de pe ambalaj
  • nerespectarea prevederilor in cazul promotiilor

Griji in plus pentru consumatori fata de.. miturile referitoare la protectia solara. Aproximativ 50% dintre cei verificati au fost gasiti “fara acoperire”; in afara amenzilor si avertismentelor aplicate, au fost oprite temporar de la comercializare produse cosmetice in valoare de 53.298 lei Piata produselor pentru protectie solara “se bronzeaza” la o valoare de aproximativ 12 milioane €. cosmetic productsVara aceasta, preocuparile de a combate informatiile inselatoare si a asigura produse cosmetice (mai) sigure pe “rafturile UE” s-au concretizat in reglementari ale Comisiei Europene. “De la produse de uz curent cum este pasta de dinti, la cele “relativ de lux”, cum sunt noul ruj sau aftershave, consumatorii sunt acum mai protejati si au informatii mai clare despre produsele cosmetice pe care le cumpara. Noile reglementari permit o supraveghere mai buna si aduc mai multa liniste si incredere consumatorilor in produsele cumparate”, Neven Mimica, comisar european. Intre cele mai importante prevederi: Criterii de siguranta mai stricte pentru produse cosmetice: producatorii trebuie sa indeplineasca cerinte specifice in pregatirea raportului de siguranta a produsului inainte de a-l putea comercializa. Introducerea notiunii de ‘persoana responsibla’: Numai produsele cosmetice pentru care exista o “persoana responsabila” – juridica sau persoana fizica autorizata, desemnata/autorizata la nivelul UE pot fi comercializate. Aceasta are obligatii foarte clare, intre care, pastrarea dosarului produsului (inclusiv a datelor privind evaluarea sigurantei acestuia), disponibil la solicitarea sau controlul autoritatilor nationale si actualizat in mod constant. Notificare centralizata asupra tuturor produselor cosmetice existente pe piata europeana (UE): Producatorul va notifica o singura data produsul, prin intermediul platformei UE Cosmetic Products Notification Portal (CPNP) – Manualul utilizatorului in limba romana. Informatiile inregistrare pe acest portal vor permite accesul la compozitia produselor in cateva secunde in caz de incidente si, de asemenea, vor permite supravegherea pietei produselor cosmetice Inregistrarea tuturor efectelor secundare serioase semnalate: o persoana responsabila va trebui sa notifice efectele secundare serioase autoritatilor nationale competente. Acestea, la randul lor, vor strange informatii de la consumatori si medici si trebuie sa le transmita celorlalte state membre UE Noi reguli privind utilizarea nanomaterialelor in produsele cosmetice:

  • colorantii,
  • conservantii si
  • filtrele UV,
  • inclusiv nanomaterialele,

trebuie autorizate in mod explicit si vor aparea in lista ingredientelor Criterii comune referitoare la proprietatile/beneficiile cosmetice: Producatorii care doresc sa mentioneze un beneficiu referitor la produs (ex: “eficienta 48h” in cazul deodorantelor, trebuie sa respecte 6 criterii comune:

  1. conformitatea legala,
  2. realitatea obiectiva,
  3. dovada concreta,
  4. onestitatea,
  5. corectitudinea si
  6. decizia bine documentata.

Autoritatile competente nationale vor putea verifica daca sunt respectate aceste criterii.   Categoria produselor cosmetice include nu doar produsele de machiaj (make-up), parfumurile si aftershave-urile, ci si produsele cum sunt cele pentru protectie solara, pasta de dinti sau produsele de curatare (sampon, sapun, apa de gura etc). Piata produselor cosmetice este la ora actuala in continua evolutie, in materie de noi nuante de culoare in cazul vopselelor de par, tratamente pentru anumite tipuri de ten si formule unice adresate unor nevoi diverse. Cele mai multe produse cosmetice au o durata de viata mai mica de 5 ani, iar producatorii introduc formule noi pentru aproximativ 25% din produse in fiecare an. Trebuie sa-si imbunatateasca produsele pentru a tine pasul cu piata foarte competitiva, consumatorii asteptand tot mai multe alternative si o eficienta crescuta. Interzicerea testarii pe animale si a produselor testate pe animale Mai exact, interzicerea testarii pe animale a unor produse finite sau ingrediente cosmetice (testing ban), precum si interzicerea comercializarii pe piata europeana a unor produse cosmetice finite si ingrediente din produse cosmetice care au fost testate pe animale (marketing ban). cosmetics211 septembrie 2004: interzicerea testarii produselor cosmetice pe animale 11 martie 2009: interzicerea testarii pe animale a ingredientelor sau a combinatiilor de ingrediente 11 martie 2009: interzicerea comercializarii produselor cosmetice testate pe animale pentru toate efectele asupra sanatatii umane, cu exceptia toxicitatii la aplicare sau doza repetata, a toxicitatii la nivelul sistemului reproducator si TK. Din 11 martie 2013 si aceste teste sunt interzise! [Sursa imagine: album “D’ale romanilor…”, Al.Lincu] Sursa informatii:  Regulation (EC) No 1223/2009 of the European Parliament and of the Council of 30 November 2009 on cosmetic products care din 11 iulie 2013 a inlocuit “Cosmetics Directive 76/768/EEC”

Carmen Orzea, PR Strategist

Categorii: Industria de frumusete, Noutati, opinii.. si altele, Stiri| Etichete: , , | Semn de carte | Urmareste comentariile |